Alla inlägg under juni 2011

Av Linda Rosén - 27 juni 2011 22:01

 nte vart på mitt bästa humör idag. Är så j--la trött på csn och skolan som strular till det. Man ska praktiser obligatoriskt men får inga poäng för det. Praktiken varade i 5 v 100% arbetstid. De tycker att man ska klara av att studera 100 % under samma tid. Hur i h-----vete tror de att man kan det när man har 4 barn hemma och ett gäng hästar. Dessutom har Hermods lyckats med att planera min studiegång så himla dåligt att jag enligt csn har studerat 75 %. SÅÅÅÅÅ TRÖTT! Enligt csn fattas det 12 poäng upp till heltid, det är alltså ca 3 studiedagar. Men csn kan inte sätta 99 % utan man kan enbart få 75 % eller 100%. Hur INKOMPETENTA får man vara!!! Ja, jag är riiiiiktigt upprörd!!!


Med hästarna är det ok iaf. Eller ja med Tarragonas sår ser det bättre ut, granulationsvävnad syns så det är på gång. Lord, Rebell och Tarragona fick botax vaccin idag inför höstens fodring med hösilage. Har beställt hösilage till alla hästar och kommer inte beställa hö. Skönt att slippa kånka balar iår :-) Lord fick sina tänder kollade, inget som behövde raspas där, han var jättefin i munnen. Nu väntar jag på att hans ben ska bli bra. Kan ta tid enligt vet. men får eventuellt göra ett UL på Strömsholm. Veterinären tyckte att Tarragona var så snäll och duktig. Lugnare åring får man nog leta efter :-) Skööönt!

På onsdag kommer hovslagaren och sen är det pay and jump efter det. Martina ska hoppa Norton och nu håller vi tummarna att hon håller sig kvar ;-) hihi. Det kommer nog gå bra om hon kommer ihåg vad som behövs :-) Martina tog med två av barnen ut idag så de fick rida, jag gick med Leah och Rebell. Hon är toppen Martina som engagerar sig så i barnen varje gång hon är här   


Imorgon är det plugg igen, har ingen motivation när det strular med skola och csn men bara att plugga på. Känner mig ibland som en trotsig tonåring som bara vill skrika och bli obstinat. Skulle iofs vara ganska skönt att avreagera sig..... Kanske skahitta ett försvarslöst träd...hehehe


Nä, dags att sluta vara bitter, bit ihop eller bryt ihop, denna gång biter jag ihop...

Av Linda Rosén - 19 juni 2011 20:39

Idag kom Dessan och vi tog oss in till glada hästen och handlade krafft pluss protein till Tarragona. Åkte sedan vidare till apoteket och handlade lite kompresser, gaslindor, koksalt och bomull. Tog en vända på maxi hälla med.


Varit en ganska lugn dag, flyttat lite hö, städat lite därute. Pysslat med hästarna. Jag och Jimmie stod och kliade Tarragona utanför boxdörren när hon frustade till och både jag och Jimmie fick en dusch i våra ansikten. Jag gick sedan till Norton för att gosa med honom....tror ni inte han frustade till rätt i ansiktet på mig så jag vart prickig i ansiktet. Kände mig riktigt fräsch.....


Idag vann SORF:S div 3 lag dagens hoppning samt totalen!!! SUPERDUKTIGA! Jag och Lord var med första omgången, men han vart ju efter det skadad så tyvärr kunde vi inte vara med på de andra två. Men jag håller tummarna att han är fräsch till hösten så vi kan hoppa div 2. Men vi får se. Som det känns nu så är det bara lägga detta år åt sidan och sikta på 2012. Tycker iaf att Sorf:s lag var kanonduktiga som vann totalen och två av omgångarna.


Imorgon blir det till att kontakta Hannah igen så att hon kan kolla på Tarragonas sår. Ska även prata med henne om Lords ben. Ska även kontakta ET imorgon så han ska behandla Lord igen.


Jaja, ett himla gnäll om alla skador....har iaf världens bästa familj och hästar.

Av Linda Rosén - 19 juni 2011 12:12

Igår var det full fart som alla andra dagar här :) La om Tarragonas bandage. Vilket gick super! Så skönt! Hon är ju bara ett år snart o igår stod hon helt still. Borstade och fixade och hon stod helt still på gången. Däremot tycker jag hon är tunn så ska köpa Krafft pluss grön idag och börja stödfodra henne. Ska skicka in hösilaget på analys sen och sen är det bara börja räkna foderstat :)Leah red Rebell igår och efter körde jag en sväng med honom. Han är så duktig. Leah tränar fortfarande på balansen och har lärt sig stå en liten stund i fältsits. Stolt mamma :))Igår kånkade jag o Jimmie plåten som vi köpt. Fasen vad de är tunga. Men Jimmie fixade till plåten på taket så nu är det tätt :)) Nu får höet komma :)Nathalie red Norton på banan igår. Hade gått bra. Idag ska jag el barnen rida honom för hon kunde inte komma idag. Lord är fortfarande svullen bak så behöver nog utredas vidare. Har minskat med kyla men hade hoppats på större nedgång. Men så kan det bli. Dags o sätta fart med städningen. Imorgon kommer mäklaren för uppvärdering av huset.

MVG

Av Linda Rosén - 17 juni 2011 14:30

Yeeeeiiiii! Fixade slutbetyget MVG i geriatriken! Såååå himla skönt!

Läraren verkade vara den "svåra" typen, med nogrannhet så känns SÅÅÅÅÅ SKÖNT! Närmare 20 i snittpoäng inför högskolan. Ligger väl på 17,5 nu. NICE!!  


Susanne och Emelie kom förbi idag. Trevligt! Emelie hade gjort ett fotoalbum på hästarna till mig. Gulligt   

De vill flytta hit sin häst, så vi ska se om vi kan göra det möjligt   .


Nu kan jag slappna av i helgen nu när jag grejat geriatriken! Så himla skönt. På måndag blir det plugg igen!

Av Linda Rosén - 17 juni 2011 09:36

Igåt var det skolavslutning, jag var med på Isacs och Tuvalies. Måste vara blödig, bryter alltid ihop när de ska sjunga. Hihi. Tycker det är såååå gulligt!


Igår hade vi avslutningstårta hemma och jag gjórde mockarutor. Kan säga att den är 1,5 mockaruta kvar så tror de vart uppdkattade :-)


Jimmie fixade plåt igår. Över 100 kvm för 1200. Han är bra på att pruta :-D Ska ju regna mycket nu och vi behöver ha upp plåten så det inte läcker in. Då kan vi ta in höet sen också.


Känns så himla tråkigt just nu att ha skadade hästar, men inget att göra än att vänta ut och behandla. Blir lite deprimerande men försöker tänka framåt. Barnen tycker iaf att det är någorlunda bra, då de kan rida mer när inte jag rider.


Har bokat Tortuna kyrkan 16 juli! Tycker min klänning är en kyrkklänning så vi äter sedan hemma i trädgården :-) Blir kallskuret, passar bra på sommaren.


Jag och Isac ska ha myskväll med film ikväll. Jimmie ska till bygdegården med Tuvalie då de ska ha spökkväll där med 0orna och övernattning. Emma ska passa Jonathan ikväll så jag,Isac och Leah blir ensamma. Då får man passa på att ha egentid med barnen då det inte är ofta det händer. Så när Leah har somnat blir det egentid för Isac   


Nä, nu fortsätta plugga. Blir bara gaaaaaalen på alla flugor i huset!!! Finns det något mer irriterande än intensiva flugor eller myggor??? Tror inte det!


Skickar in lite bilder när Leah red i onsdags   


   

Av Linda Rosén - 16 juni 2011 08:34

Har så svårt att komma på rubrik varje gång. Hjärnsläpp eller ngt.Ska åka upp på Isacs o Tuvalies skolavslutning. Jimmie åker till Emmas. Vill gå på alla barnens skolavslutning men svårt att dela på sig när 3 av barnen går i olika skolor och har samma tid...Isac börjar 4an till hösten o lämnar lågstadiet. Undrar vart alla år tog vägen! Han är ju fortfarande min lilla kille!Hem sen o plugga inför muntliga examinationen imorgon. Får se om Susanne och Emelie kommer förbi en sväng senare. Kul :))

Av Linda Rosén - 15 juni 2011 21:57

Snart dags för sommarlov. Isac o Emma får lov efter skolavslutningen imorgon. Vi andra får vänta till juli. Men den som väntar på något gott ;)Pluggat idag, går väl sådär. Men är alltid nervös inför muntliga examinationer. Igår var det pay and jump i Gesala för Martina o Norton. Första rundan gick bra men andra trillade Martina av på hinder nr 3 då Norton stannade. Han tyckte det var lite läskigt med titthinder :) Men jag är superstolt över båda två. Första gången för både Martina o Norton :))Nya tag den 29 igen. Träffade Susanne och Emelie där med. Jättekul :) Emelie skrittade o travade lite på Norton :) supertrevlig kväll var det iallafall med Martina, Dessan, Jessica, Susanne och Emelie!Leah red Rebell idag, jag har gått prommis med Lord och sen släppte jag ut Rebell och Lord när Nathalie var ute och red Norton. Tarragona fick stå själv 20 minuter i stallet och det gick kanon. Var in och borstade på henne i boxen och hon var jättelugn och stod still. Duktiga tjejen. Imorse tog jag ut henne sist och tog in först från hagen. Gick kanon att ta in henne själv. Väldigt duktig tjej. Försöker göda henne men hon är inte så hungrig. Tycker hon är lite tunn och vill att hon går upp. Ska göra en kolla masken på henne för att utesluta mask. Nä. Dags att gå o pussa på min älskling!

Av Linda Rosén - 14 juni 2011 10:19

Efter besök hos equiterapeuten igår med Lord så var det en ny skada på mjukdelarna i benet. Om han inte är mkt bättre inom 10 dgr så ska han ultraljudas. Har antagligen gjort något i hagen. Bara att konstatera att han är klantig, "lilla" älgen :-) Lägger tävlingar åt sidan detta år och så fort han är bra kommer jag variera dressyrträning med hoppträning för tränare varannan vecka. Bogen och ryggen är iallafall bra nu, han tyckte han kändes superfräsch i övrigt förutom benet så nu är det kyla med vatten och kylliniment på dagen och lindning på kvällen. Två promenader 2 ggr 15 minuter som gäller tills nästa veckas besök. Känns som vi har varit otursförföljda ett tag nu, så håller tummarna att det ger sig nu.


Tarragona bytte jag bandage på igår, med risk för livet. Hon har såklart jätteont vid beröring och rengöring av såret. Men efter mycket tålamod så fick hon på ett nytt bandage. Hon sköter sig i övrig strålande och igår tog jag ut henne själv utan kompis utanför stallet. Lugn, fin och älskar att bli kliad. Hon har till och med lärt sig att stå själv och uppbunden på gången. Duktiga liten :-)


Jimmie rev ned teglet på höförrådet igår. Duktiga hjärtat! Han har börjat sätta plåt då det regnat in. Teglet är säkert 40 år gammalt och på tiden att det byts. Tycker han är suuuuperduktig!!!!


Ikväll är det pay and jump för Martina och Norton. Martina har varit nervös i säkert 2 veckor nu ;-) Jag ska filma. :-) Dessan kommer hit innan så vi åker allihopa :-)

blir till att ta med fika och ha lite myspys :-)


Leah och Tuvalie fick rida en stund på Norton igår. martina gick med dom en bit. Vart lite sent så barnen kom i säng lite för sent, till följd att jag vaknade 7.30 Klockan ringde på högsta volym....jag som annars är så lättväckt har svårt att vakna när jag måste upp. Hur som så vart det full fart, väckte Emma som också hade försovit sig (hon brukar annars vara uppe och väcka mig*haha) Väckte Leah, Tuvalie och Isac. Frukost sen full fart till skolan. 2 minuter över 8 var vi där. ganska proffsigt faktiskt. Emma han till och med med bussen. Strongt och duktigt! :-)


Nä, nu måste jag plugga geriatrik inför fredagens muntliga examination.

Ovido - Quiz & Flashcards