Alla inlägg under oktober 2012

Av Linda Rosén - 31 oktober 2012 15:29

Idag red Leah barbacka på Lilla vargen. Dom är så söta tillsammans :)
Jag longerade Tarragona en stund efter och hon verkade bättre i formen. Inte så avig. Lyssnade fint. Nästa gång tar vi ridhuset :)
På tisdag kommer equiterapeuten hit. Äntligen! Har blivit massor med strul men nu borde det fungera :)
Bilder från idag :)

Av Linda Rosén - 30 oktober 2012 21:48

Har verkligen försökt att hitta på saker med barnen under detta höstlov som nu kommit. Igår var vi på arosfortet och idag var vi och badade.
Men har upptäckt att våra barn kan vara så otacksamma. Blev faktiskt arg när man får höra direkt efter att man är snål. De gnabbas emellan och kivas hela tiden. Det gör ju alla barn tänker ni nu. Ja absolut. Men det finns faktiskt gränser. Jag vill att mina/våra barn ska lära sig att vara tacksamma och ödmjuka. Man ska uppskatta att man får göra saker och kunna vara trevliga mot de i sin familj och andra såklart. Så där gick min gräns. Talade klart och tydligt om att sånt beteende inte uppskattas. Nu blir det tydliga regler för bl.a Spelande på tv-spel. Att man är snäll mot sina syskon och att man kan prata på ett snällt och vårdat sätt även om man inte tycker likadant. För hur ofta gör man det? Men man behöver inte alltid strida för sin åsikt. Lugnet spred sig här hemma igår kväll. Barnen satt och spelade kortspel samt hade kul. Värmde mitt hjärta :)
Så idag åkte vi och badade. Hade en konflikt med min son innan då han bråkade med sin 5-åriga syster om ett skärp, eller ja det är en tygbit som min dotter fått då hennes skärp till hennes badrock är borta. Japp, den skulle båda minsann ha och ingen ville ge sig. En 11-åring mot en 5-åring om en tygbit..... Blir så trött ibland....
Ny diskussion med nytt prat om samma saker som dagen innan. Att det ska vara så svårt.
Ja, detta inlägg handlade inte om skimrande rosa moln och att allt jämnt är underbart. Självklart är det som tur är oftast bra. Men känns som att man ibland kan skriva om att allt inte fungerar perfekt jämnt.
Man älskar ju sina barn oavsett men nu vill jag att de verkligen ska lära sig att vara ödmjuka, tacksamma och uppskatta, inte alltid det är inte det jag begär. Men ett tack och en positiv inställning kan göra en så glad. Så jag försöker visa att när de hjälper mig så säger jag tack och verkligen visar att jag uppskattar deras hjälp. Kan bli en social belöning så som att -nu har du varit så snäll och hjälpt mig.... Så kan vi inte spela vändtia en gång eller rita en teckning tillsammans. Gäller ju inte bara barnen utan även oss vuxna att bete oss korrekt och trevligt.
Ja nog om det. Funderar på bio eller bowling med barnen också :) kan ju vara en bra social belöning ;)

Idag lärde jag Cyron att pussas :)
Svårt att lägga upp filmen här så den ligger på min fb. Han fick stå med accuhorsemattäcket idag och har borstat och fixat så han bläääänker fint nu :) Lord fick också in en halmbädd idag så nu har både Cyron och Lord supermysigt i boxarna. Dom står och pysslar med halmen i boxen, sötpojkar a. Lite bilder på Cyron ochLord från idag :)

Av Linda Rosén - 30 oktober 2012 12:06

Tråkväder. Vart tog den fina hösten vägen :// ja ja skönt att det inte regnar iaf.
Ska snart åka med barnen och bada. Jag är ju en riktig badkruka så kan säga att jag gillar att Leah är liten och badar i den lilla bassängen som är varm :))
På torsdag blir det träning med ponnyn. Har äntligen investerat i ett ridhuskort nu så ska börja åka till dräggesta med pållarna.
Igår lämnade jag in släpet på service så ska hämta hem det idag :)) Så kan ju åka till helgen med Tarragona och se om hon har kommit ur den värsta växperioden och fällperioden.
Nya inhyrningen har kommit. En nordsvensk travare på 20 år :) Jättefin.
Han går ihop med Monty på dagarna.

Av Linda Rosén - 23 oktober 2012 16:58

Monty fick en ny sadel idag.
Lånade hem 2 sadlar som jag trodde skulle ligga bra. Den första jag red honom i, en stübben flat- 2009 så kändes han superfin. Mjuk och rörlig. Den andra, en MoN kändes sådär men låg skapligt på. Men stübbensadeln såg ut att ligga super på honom.
Åkte in med Monty och sadlarna för att få en bedömning av sadelprovaren. Det blev stübbensadeln då hon tyckte att den var som gjuten för honom :D
Tuvalie fick en kingslandtröja. Superfin, hon vägrar ta av sig den haha. Glad tjej. :)
Cyron ska få sista dosen med finadyne idag. Sen ska vi vänta en vecka innan han kan longeras igen.
Men han ser fin ut i benet. Så det känns skönt.
Köpte müsli till Cyron, en "dammborste" till hästarna som Carro hade köpt innan. Gör att hästarna verkligen glänser och billig var den så det var ett riktigt bra köp :))
Behöver lämna in släpet på service så det är nästa projekt...
Leah är äntligen feberfri men har en riktigt skrällande hosta så hoppas nu verkligen att hon piggar på sig till torsdag då det är dags att jobba igen :D
Fick analysen på hösilaget idag med så nu har jag räknat ut foderstater till alla hästarna. Riktigt nice :)

Av Linda Rosén - 20 oktober 2012 19:21

Cyron skulle besiktigas på tisdag men i förrgår när jag tog in honom från hagen var han tjock i höger framben. Gick igenom hela benet från varje lutet hår och hittade ett mikroskopiskt litet sår på insidan av knät. Så typiskt :( Ringde veterinären som kom ut och tittade. Han fick en antiinflammatorisk spruta samt fenadyne utskrivet. Lindade honom igår och när jag kom ut imorse var han mycket bättre. Så nu står han med accuhorsemat täcket, nyfriserad samt lindad båda fram. Han ska äta medicin i 4 dagar och lindas varje kväll.
Ponnyn red jag i mörkret. Lite nöjd att jag trotsade regnet och gav mig ut... Klapp på axeln ;) Han var superduktig som vanligt. Lite pigg men det gillar jag :) Har hämtat 2 sadlar från glada. Idag red jag i den ena som låg mycket bättre än jag förväntat mig. Han fick mycket bättre rörelsefrihet för bogen. Imorgon ska jag prova den andra :)
Imorgon blir det jobb igen.
Sen får vi se om Leah kan gå till dagis på måndag då hon har feber nu. Stackars lilla skruttan. Först Isac och nu hon <3
Snart kommer <3 med lite hämtmat, sen blir det film och stoffläge för vår del :)
Lite bilder från dagen som vanligt :)

Av Linda Rosén - 20 oktober 2012 19:17

Cyron skulle besiktigas på tisdag men i förrgår när jag tog in honom från hagen var han tjock i höger framben. Gick igenom hela benet från varje lutet hår och hittade ett mikroskopiskt litet sår på insidan av knät. Så typiskt :( Ringde veterinären som kom ut och tittade. Han fick en antiinflammatorisk spruta samt fenadyne utskrivet. Lindade honom igår och när jag kom ut imorse var han mycket bättre. Så nu står han med accuhorsemat täcket, nyfriserad samt lindad båda fram. Han ska äta medicin i 4 dagar och lindas varje kväll.
Ponnyn red jag i mörkret. Lite nöjd att jag trotsade regnet och gav mig ut... Klapp på axeln ;) Han var superduktig som vanligt. Lite pigg men det gillar jag :) Har hämtat 2 sadlar från glada. Idag red jag i den ena som låg mycket bättre än jag förväntat mig. Han fick mycket bättre rörelsefrihet för bogen. Imorgon ska jag prova den andra :)
Imorgon blir det jobb igen.
Sen får vi se om Leah kan gå till dagis på måndag då hon har feber nu. Stackars lilla skruttan. Först Isac och nu hon <3
Snart kommer <3 med lite hämtmat, sen blir det film och stoffläge för vår del :)
Lite bilder från dagen som vanligt :)

Av Linda Rosén - 17 oktober 2012 20:37

Fick hämta Isac från skolan idag när han var hängig. Basiluskerna går bara runt. Men har fått lite fixat i hemmet sånt där nödvändigt måste. Men så fort barnen kommit hem så ser det likadant ut igen. Puh
Red ponnyn idag som var pigg som en mört. Han kändes riktigt fin iaf.
Lägger in lite bilder från dagen.

Av Linda Rosén - 17 oktober 2012 08:40

På fredag kommer Kokko och tittar på Cyron igen. Förhoppningsvis så tycker han att han är mycket bättre så han ser vad jag ser :))
Sen så på tisdag åker vi till Strömsholm hästklinik för besiktning.
Håller tummarna att detta går igenom nu!

Ovido - Quiz & Flashcards